سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2742687

  بازدید امروز : 144

  بازدید دیروز : 392

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، راهصواب و هدایتش را به او می نماید و به او توفیق فرمانبری ازخود می دهد . [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 90/2/7::: ساعت 11:52 صبح

چند ماه پیش یکی از روحانیون در تلویزیون جمله ای گفت مبنی بر اینکه آیت الله سید علی قاضی (ره) سیر خود را به اتمام رسانده بود و من برداشتم این بود که ایشان به انتهای سیر و سلوک رسیده است. حال میخواستم با توجه به فرمایش بزرگانی همچون علامه حسن زاده آملی که می فرمایند: «انسان حدّ یقف ندارد» آیا به راستی میتوان برای رشد و تعالی انسان انتها و نقطه پایانی قائل شد؟
از این که با ما در ارتباط هستید خدا را شاکریم و امیدواریم پاسخ گویی مناسبی برای شما باشیم.
«خلیفه الهی و سیر»
انسان اشرف مخلوقات و تاج دار بی مثال است. بدین جهت مقام خلافت الهی تنها شایسته ی او گشت«ِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَه؛ من در روى زمین، جانشینى [نماینده‏اى‏] قرار خواهم داد»(بقره/30).
انسان در زندگی خود هر مقدار که بتواند باید لباس خلیفه الهی را بیشتر و شایسته تر بر تن کند. برای رسیدن به این مطلوب و مقصود در زندگی خود همواره در سیر و حرکت است«یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه؛ اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مى‏روى و او را ملاقات خواهى کرد»(الانشقاق/6).

این سیر و حرکت برای رسیدن و لقاء و فنای در خالق است. برای آراسته شدن به صفات و اسماء الهی است. برای آیینه شدن از برای زیبایی های بی نهایت است.
پس خلیفه ساخت صاحب سینه‏اى--- تا بود شاهیش را آیینه‏اى‏
این هجرت از زمین به سمت آسمانی شدن حدی برای آن قابل تصور نیست. این که این سیر پایانی ندارد، نه از آن جهت است که انسان در سیرش ضعف دارد؛ بلکه از برای این است که برای «الله» حد و محدودیتی نیست. او بی نهایت است و این سیر نیز چون در به سوی بی نهایت و در بی نهایت است، همواره ادامه دارد.
پیامبر اکرم - صل الله علیه و آله و سلم- نیز بعد از فراغت از سیری وارد سیری بالاتری می شدند«فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب؛ پس هنگامى که از کار مهمّى فارغ مى‏شوى به مهم دیگرى پرداز»(الشرح/7) بعد از هجرت ایشان از این عالم، سیر عزیزشان نیز هم چنان ادامه دارد. شاهد بر این مدعا نیز همین بس است که بعد از تشهد مستحب است که گفته شود« وتقبل شفاعته و رفع درجته؛ خدا قبول کن شفاعتش را و رفعت بده درجه اش را».
اگر حال پیامبر اعظم که « فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی» را طی کرده است، این گونه است حال دیگر عزیزان نیز مشخص می گردد. بنابراین فرموده ی استاد حسن زاده ی آملی- حفظه الله تعالی- در کتاب دروس معرفت نفس که «انسان حد یقف ندارد» کامل درست می باشد.
پس صفاى بى‏حدودش داد او--- وانگه از ظلمت ضدش بنهاد او
در مورد سیر مرحوم سید علی قاضی ها می توان گفت: سیر و سلوک عرفانی اگر چه حد یقف ندارد و حتی در برزخ هم ادامه می یابد, اما حد نصاب دارد. حد نصاب یعنی مرتبه ای از شکوفایی و وصول که فرد سالک شایسته عنوان عارف و ولی می شود و صاحب کشف و کرامت و معرفت شهودی می گردد . منظور از وصول و رسیدن تحقق این حد نصاب است و این منافات ندارد با اینکه این سیر در مراتب اشتدادی خود ادامه داشته باشد و بر کیفیت و کمیت اش افزون شود. بنابراین آنها تا جایی که در توان داشتند اهل تلاش و کوشش در راه معشوق بودند، و از این جهت سیر دنیایی خود را در حد توان انجام داده و وصول یافته اند, ولی این سیر تمامی ندارد و همواره ادامه دارد.

 

«سیر بی نهایت در ظلمت»
همان گونه که انسان در سیر انسانی حرکتی بی انتها در پیش دارد، در سیر حیوانی خویش نیز حد یقف برای او تصور ندارد« ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلین؛ سپس او را به پایین‏ترین مرحله بازگرداندیم»(تین/5).
انسانی که به انسانیت پشت پا زده تا جایی که کار او به کفر کشیده شده و سیر او قهقرایی است، حتی آتش جهنم نیز او را نمی تواند پاک کند، از این رو همواره در آن خواهند بود« فَکانَ عاقِبَتَهُما أَنَّهُما فِی النَّارِ خالِدَیْنِ فیها وَ ذلِکَ جَزاءُ الظَّالِمین؛ سرانجام کارشان این شد که هر دو در آتش دوزخ خواهند بود، جاودانه در آن مى‏مانند و این است کیفر ستمکاران»(حشر/7)
دو علم بر ساخت اسپید و سیاه--- آن یکى آدم دگر ابلیس راه‏
در میان آن دو لشکرگاه زفت--- چالش و پیکار آن چه رفت رفت‏
همچنان دور دوم هابیل شد--- ضد نور پاک او قابیل شد

«بندگی»
باید توجه داشته باشیم: سیر انسان پایان ندارد، به هر مرحله برسد نباید توقف کند، اما مدار دارد، یعنی در یک مدار خاص باید حرکت کند و آن بندگی کردن و در صراط مستقیم گام نهادن است.

جهد کن تا نور تو رخشان شود--- تا سلوک و خدمتت آسان شود
کودکان را مى‏برى مکتب به زور--- ز انکه هستند از فواید چشم کور
چون شود واقف به مکتب مى‏دود--- جانش از رفتن شکفته مى‏شود

 

 

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید